Αναφορές στην ποπ-κουλτούρα | 14×20 Moriah (season finale)

Καλύτερα Επεισόδια του SPN

Amalia
Ανακάλυψα το Supernatural το 2008 και ήταν έρωτας με την πρώτη ματιά. Άρχισα να γράφω για το Supernatural Greece το καλοκαίρι του 2014. Δυο πράγματα που πρέπει να ξέρετε για εμένα: λατρεύω τον Dean Winchester και τις αναφορές στην ποπ-κουλτούρα!

Το Supernatural είναι μια σειρά με πολλές meta-αναφορές στην ποπ-κουλτούρα. Σε κάθε επεισόδιο υπάρχουν ατάκες ή καταστάσεις που παραπέμπουν σε ταινίες, άλλες τηλεοπτικές σειρές, σε διάσημους καλλιτέχνες, ακόμα και σε ιστορικά γεγονότα ή πρόσωπα, και στη λαογραφία του πλανήτη όλου.

Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε όλες τις αναφορές που (πιθανότατα) δεν παρατηρήσατε στο φινάλε της 14ης σεζόν του Supernatural:

ΤΙΤΛΟΣ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ: “Moriah”

O τίτλος του επεισοδίου αναφέρεται στο Όρος Μοριά (που στα εβραϊκά σημαίνει “ορισμένο από τον Κύριο”) στο οποίο, σύμφωνα με το βιβλίο της Γενέσεως, έλαβε χώρα η -παρολίγον- θυσία του Αβράαμ, του μεγάλου πατριάρχη της εβραϊκής φυλής. Για να δοκιμάσει ο Θεός την πίστη του Αβραάμ, τον διέταξε να σφάξει το γιο του, τον Ισαάκ, και να του τον προσφέρει ως θυσία. Όμως, την τελευταία στιγμή άγγελος Κυρίου συγκράτησε το χέρι του Αβραάμ και τον διέταξε να σφάξει και να θυσιάσει ένα κριάρι. [πηγή]

Μάλιστα, ο ίδιος ο Chuck αναφέρεται στην ιστορία αυτή μέσα στους διαλόγους του επεισοδίου:

Chuck: Lookit, the — the — the gathering storm, the gun, the — the father killing his own son. This is Abraham and Isaac. This is epic!

Διαλέγοντας αυτόν τον τίτλο, ο σεναριογράφος Andrew Dabb χειραγώγησε τις προσδοκίες μας για την έκβαση του επεισοδίου. Πιστεύαμε ότι ο Θεός θα εμφανιστεί για να σώσει τελευταία στιγμή τον Jack, όπως έσωσε τον Ισαάκ. Με τον τίτλο έκανε την ανατροπή του επεισοδίου ακόμα πιο αναπάντεχη!

ΑΛΛΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

Sam: Mirror Universe builds facial-recognition software. They’ve got contracts with — with basically every law-enforcement agency on the planet.

Ένα Σύστημα Αναγνώρισης Προσώπου είναι μια εφαρμογή των Συστημάτων Αναγνώρισης Προτύπων, που χρησιμοποιείται για αυτοματοποιημένη αναγνώριση ή επιβεβαίωση της ταυτότητας ενός ατόμου από μία ψηφιακή εικόνα ή ένα καρέ από βίντεο. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό, είναι η σύγκριση χαρακτηριστικών προσώπου μεταξύ της εισόδου στο σύστημα (στατική εικόνα) και μιας βάσης δεδομένων χαρακτηριστικών. Συνηθίζεται να χρησιμοποιείται σε συστήματα ασφαλείας και μπορεί να συγκριθεί με άλλες βιομετρικές μεθόδους, όπως η αναγνώριση δαχτυλικών αποτυπωμάτων ή η αναγνώριση αμφιβληστροειδούς. [πηγή]

Η εταιρία συστημάτων αναγνώρισης προσώπου που επισκέπτονται οι Winchesters ονομάζεται Mirror Universe (στα ελληνικά “Σύμπαν Καθρέπτης”), το οποίο είναι αναφορά στο Star Trek. Στη διάσημη σειρά επιστημονικής φαντασίας, ένα Σύμπαν Καθρέπτης είναι ένας παράλληλος κόσμος όπου οι άνθρωποι είναι το πολικό αντίθετο του εαυτού τους. [πηγή]


Sam: Come on, man. You’re always calling me a geek, but you know every word to every Led Zeppelin song — backwards and forwards — you can discuss in detail every major rock drummer between ’67 and ’84 and… You watch “Jeopardy!” every night.
Dean: Okay. All right. Yeah. But I’m nothing like these, you know, gaggle of Zuckerbergs.

Οι Led Zeppelin ήταν ένα βρετανικό ροκ συγκρότημα, ένα από τα δημοφιλέστερα στην παγκόσμια ιστορία της μουσικής, το Jeopardy! είναι ένα τηλεπαιχνίδι γνώσεων, ενώ ο Mark Zuckerberg είναι Αμερικανός προγραμματιστής, επιχειρηματίας, και συνδημιουργός του Facebook.


Man #1: Hey. I’m sleeping with your wife.
Man #2: I know. Kinda into it.

Υπάρχει ένα αληθινό σεξουαλικό φετίχ όπου ο ένας εκ των δυο συζύγων αρέσκεται στο να “παίρνει μάτι” τον άλλο σε ερωτικές περιπτύξεις με κάποιο τρίτο πρόσωπο.


Ενόσω δεν μπορεί να πει ψέματα, ο Sam αποκαλύπτει ότι ο αγαπημένος του τραγουδιστής δεν είναι ο Elvis Presley, αλλά η Celine Dion. Μέχρι τώρα, γνωρίζαμε ελάχιστα πράγματα για τα μουσικά γούστα του μικρού Winchester, πέρα από το τραγούδι του Jason Manns που έπαιζε στο iPod του (4×01 Lazarus Rising), και το ότι του άρεσαν οι ροκ μπάντες των ’80s, όπως οι Bon Jovi, κι ο Vince Vincente και οι Ladyheart.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που ακούμε ότι ο “Βασιλιάς της Ροκ” Elvis είναι -υποτίθεται- ο αγαπημένος του τραγουδιστής. Η πραγματική αγαπημένη του τραγουδίστρια, η Καναδή Celine Dion, έγινε διάσημη από το theme song της ταινίας Titanic (1997). To εν λόγω τραγούδι είχε τον τίτλο My Heart Will Go On κι έδωσε έμπνευση για το ομώνυμο επεισόδιο της 6ης σεζόν του Supernatural.


Ο χαρακτήρας της υπάλληλου που μέσα στον πανικό αυτοανακηρύσσεται “Βασίλισσα των συρραπτικών” στα γραφεία της Mirror Universe, είναι μνεία στην ταινία Office Space, στην οποία ο Milton είναι ένας υπάλληλος γραφείου που έχει εμμονή με το κόκκινο συρραπτικό του, μάρκας Swingline. Ένα από τα συρραπτικά της υπαλλήλου στο επεισόδιο είναι κόκκινο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ταινία το συρραπτικό ήταν μαύρο και βάφτηκε κόκκινο για να γράφει καλύτερα στην κάμερα. Η καλτ επιρροή της ταινίας στην ποπ-κουλτούρα ανάγκασε τη Swingline, που έβγαζε μέχρι τότε μόνο γκρι και μαύρα συρραπτικά, να προσθέσει στη γραμμή παραγωγής της και τα κόκκινα, που είναι πια δεύτερα σε πωλήσεις, ακόμα και τώρα, 20 χρόνια μετά την κυκλοφορία της ταινίας. [πηγή]


Στις ειδήσεις ακούμε την παρουσιάστρια να αναφέρει ότι ο Πρόεδρος των ΗΠΑ πέρασε πάνω από 2 ώρες αποκαλύπτοντας ολόκληρη τη φορολογική του ιστορία, τους άρρηκτους δεσμούς του με τη Ρωσία και τη Βόρεια Κορέα, καθώς και μια δαιμονική συμφωνία που έκανε με κάποιον ονόματι Crowley. Αν και δεν ονοματίζεται ποτέ ευθέως, ο εν λόγω Πρόεδρος είναι προφανώς ο διαβόητος Donald Trump, ο τρέχων πλανητάρχης, που έχει κατηγορηθεί για φοροδιαφυγή, κι έχει πάρε-δώσε με αμφιλεγόμενους ξένους ηγέτες, όπως ο Ρώσος Πρόεδρος Vladimir Putin κι ο Βορειοκορεάτης δικτάτορας Kim Jong-un.

Αυτή είναι ίσως η πιο ευθεία τοποθέτηση της σειράς εναντίον του Trump μέχρι σήμερα. Στο παρελθόν, οι σεναριογράφοι έχουν ενσωματώσει στο σενάριο πολλές φορές μικρές μπηχτές, με πιο πρόσφατη μια στο φινάλε της 13ης σεζόν.


Chuck: Okay, look. I get it. All right, I’m the deus from the machina, and you have questions. So, great. Go.

O Chuck κάνει λογοπαίγνιο με την λατινική φράση “Deus Ex Machina”, που σημαίνει “από μηχανής θεός”. Είναι μια αφηγηματική τεχνική, που προέρχεται από την αρχαιοελληνική τραγωδία, και πρόκειται για την απρόσμενη παρέμβαση ενός παράγοντα (γεγονός, πρόσωπο ή αντικείμενο) που προσφέρει λύση σε μία δύσκολη κατάσταση.


Sam: Yeah, like Dean said, where have you been?
Chuck: It’s hard to explain. Um… everywhere and nowhere, to the edge of the universe and beyond. And I saw Springsteen on Broadway. Man’s a genius.
Dean: What about Amara?
Chuck: She’s been with me. Yeah, it’s been nice reconnecting after the whole “trying to murder me and end all existence” thing.
Castiel: Where is she now?
Chuck: Reno. Turns out she loves Keno.

Ο Chuck αναφέρεται στο μουσικό event “Springsteen on Broadway” του ροκ τραγουδιστή και μουσικού Bruce Springsteen που έλαβε χώρα από τον Οκτώβρη του 2017 μέχρι το Δεκέμβρη του 2018 στη Νέα Υόρκη. [πηγή]

Το Keno (γνωστό ως Κίνο στην Ελλάδα) είναι ένα είδος τυχερού παιχνιδιού, μια μίξη Lotto και Bingo, όπου ο παίκτης σημειώνει (συνήθως) μέχρι και 20 αριθμούς που πιστεύει ότι θα κληρωθούν από μια καρτέλα 80 αριθμών. Όσο περισσότερους αριθμούς βρει τόσο περισσότερα θα είναι τα κέρδη του. [πηγή]

Το Reno είναι μια πόλη της Νεβάδα στις ΗΠΑ, γνωστή για τα καζίνο της.


Για να τονίσει το χάος που έχει προκαλέσει ο Jack στον πλανήτη ολόκληρο, ο Chuck γυρνάει τους διεθνείς σταθμούς στο ραδιόφωνο, όπου ακούμε:

Reporter: …rioting in the streets as the Dow drops nearly 15,000 points.
German Woman: The Purge is real!
Spanish Woman: Stay in your homes. I repeat — it’s too dangerous!
Mandarin Woman: The State is a lie!
British Woman: And it’s been confirmed — the Queen of England is, in fact, a lizard.

Ο “Dow”, ή αλλιώς Βιομηχανικός Δείκτης Dow Jones, εκφράζει την κίνηση των μετοχών 30 μεγάλων αμερικανικών εταιριών που απαρτίζουν το δείκτη και συνεπώς να αποτελεί μια ‘πυξίδα’ της γενικότερης κατεύθυνσης της αγοράς. [πηγή]

Το franchise The Purge που αποτελείται μέχρι στιγμής από από 4 ταινίες και μια τηλεοπτική σειρά, βασίζεται στην ιδέα της ατιμωρησίας. Μια φορά το χρόνο, για 24 ώρες, κάθε έγκλημα, συμπεριλαμβανομένου και του φόνου, θα είναι έννομο και δεν θα διώκεται. [πηγή]

Υπάρχει μια δημοφιλής θεωρία συνωμοσίας σύμφωνα με την οποία γνωστά δημόσια πρόσωπα είναι στην πραγματικότητα μεταμφιεσμένοι Ερπετάνθρωποι. Στο επεισόδιο, αποκαλύπτεται ότι η Βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ είναι μια από αυτούς!


Castiel: What is that?
Chuck: I’m thinking of calling it… the Equalizer! Or… the Hammurabi. No? All right, cool.

Το πρώτο όνομα που σκέφτεται ο Chuck να δώσει στο όπλο που θα σκοτώσει υποτίθεται τον Jack είναι “The Equalizer”, που σημαίνει “ισοσταθμιστής, αυτός που εξισορροπεί”. Το όνομα αυτό θυμίζει την ομώνυμη τηλεοπτική σειρά, που ακολουθεί έναν εκδικητή, ο οποίος προσπαθεί να αποδώσει δικαιοσύνη σε όσους αθώους δεν βοηθούν οι Αρχές.

Η δεύτερη ονομασία που προτείνει ο Chuck για το όπλο αναφέρεται στον Χαμουραμπί, τον Ακκάδιο βασιλιά της Βαβυλώνας στα τέλη του 18ου αιώνα προ Χριστού. Στη διάρκεια της βασιλείας του, συντάχθηκε ο πρώτος νομοθετικός κώδικας της ιστορίας, που έμεινε γνωστός σαν Κώδικας του Χαμουραμπί, ο οποίος έδινε μεγαλύτερο βάρος στην τιμωρία των εγκληματιών, κι όχι στην αποζημίωση των θυμάτων. [πηγή]


Ο τρόπος που διαλέγει ο Chuck να φέρει το “τέλος του κόσμου” θυμίζει πολλά παρόμοια σενάρια της ποπ-κουλτούρας:

Τα αναστημένα πτώματα που βγαίνουν σε ορδές από τους τάφους τους είναι το κλασικό trope της “ζόμπι-αποκάλυψης“. Σε αυτό το συγκεκριμένο δυστοπικό σενάριο, που ουσιαστικά γεννήθηκε με την εμβληματική ταινία τρόμου του George Romero, Night of the Living Dead (1968) κι έχει φτάσει στο απόγειό του στις μέρες μας με το franchise The Walking Dead, το κύριο χαρακτηριστικό είναι η ευρεία και ταχεία εξάπλωση των νεκραναστημένων που επιτίθενται στους επιζώντες ανθρώπους, ο πολιτισμός των οποίων έχει καταρρεύσει. [πηγή]

Εκτός από ζόμπι, στην κλιμάκωση του επεισοδίου βλέπουμε και ψυχές να δραπετεύουν από την Κόλαση. Το στήσιμο του πλάνου και το ίδιο το animation των πνευμάτων μας θύμισε την σκηνή από την ταινία Indiana Jones and the Raiders of The Lost Ark (1981), όταν ανοίγει η Κιβωτός της Διαθήκης.

Μετά βλέπουμε τις ψυχές που δραπέτευσαν να τρομοκρατούν τους ανθρώπους. Αυτή η σεκάνς θυμίζει την αντίστοιχη σκηνή κλιμάκωσης στην ταινία Ghostbusters (1984), όπου η συσκευή περιορισμού των φαντασμάτων απενεργοποιείται από τον κακό και τα φαντάσματα εξαπολύονται από το αρχηγείο των Ghostbusters και τρομοκρατούν την πόλη της Νέας Υόρκης.

Προηγούμενο άρθροΑτάκες επεισοδίου – 14×20 – Moriah
Επόμενο άρθροI, Castiel…
Subscribe
Notify of
guest
0 Σχόλια
Inline Feedbacks
Δείτε όλα τα σχόλια

Τελευταία Άρθρα

Περισσότερα Άρθρα