Με το The Winchesters κάνουμε δυναμική επιστροφή στο σύμπαν του Supernatural και στο… ξεκοκκάλισμα του κάθε επεισοδίου! Όπως και η μαμά-σειρά, έτσι και το spin-off είναι πλούσιο σε αναφορές στην ποπ-κουλτούρα. Εδώ, όμως, θα έχουμε και πάαααααμπολλες αυτοαναφορικές λεπτομέρειες, γιατί με 15 χρόνια προϊστορία, το Supernatural είναι ένας μικρός θησαυρός μυθολογίας και παρασκηνίων!
Πάμε να ανακαλύψουμε τα πάντα γύρω από το δεύτερο επεισόδιο του The Winchesters, που είναι γραμμένο από τον showrunner της σειράς (και πρώην σεναριογράφο του Supernatural), Robbie Thompson, σε συνεργασία με τον David H. Goodman. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο βετεράνος σκηνοθέτης του Supernatural, John F. Showalter.
FUN FACTS & TRIVIA
Αυτό το επεισόδιο αντικατοπτρίζει με πολλούς τρόπους το Wendigo του Supernatural. Και τα δυο επεισόδια είναι τα δεύτερα κατά σειρά, και πραγματεύονται την αναζήτηση του πατέρα των πρωταγωνιστών, ο οποίος, ενώ αγνοοείται, αφήνει στοιχεία για να στείλει το παιδί ή τα παιδιά του στο κατόπι ενός τέρατος που ζει στο δάσος.
Το As Time Goes By της 8ης σεζόν του Supernatural εδραίωσε ότι ο Henry κι ο John ζούσαν στο Normal του Illinois το 1958 την εποχή που εξαφανίστηκε ο Henry. Σημειωτέον, εκείνο το επεισόδιο δεν κάνει καμία απολύτως αναφορά στη Millie, και, γενικά, από τη μαμά-σειρά δεν μάθαμε τίποτα παραπάνω για εκείνη εκτός από το όνομά της. Σε αυτή τη φάση της ιστορίας του The Winchesters, δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς μετακόμισε η οικογένεια στο Lawrence, ούτε πότε φύτεψε ο Henry αυτό το γιασεμί έξω από το συνεργείο της Millie.
Εκ πρώτης όψεως, αυτή η γλάστρα με το αναρριχώμενο φαίνεται να κρύβει μια μικρή σεναριακή τρύπα, αλλά δεδομένου ότι οι παραγωγοί της σειράς υποσχέθηκαν ότι θα σεβαστούν πλήρως το canon του Supernatural, ίσως φροντίσουν να τη γεμίσουν σε κάποιο μελλοντικό επεισόδιο.
Μια Impala του ’64 (κι όχι του ’67) εμφανίστηκε φευγαλέα δυο φορές μέσα στο επεισόδιο:
Just finished watching #TheWinchesters 1×02!
— ScreencappingGoddess (@spndeangirl) October 19, 2022
Did anyone else spot the Impala, driving by twice in the episode?
It was a 1964 model, but still….nice touch.
And I recognized it ’cause my dad had a ’64 Impala. 💕#SPNFamily pic.twitter.com/tnHXqkgCGt
Κατά τη διαρκεια ενός Instagram live στις 18/10/2022, πριν την προβολή του επεισοδίου, @ μη-δυαδικός ηθοποιός Jojo Fleites αποκάλυψε ότι ο χαρακτήρας που ερμηνεύει στη σειρά, ο Carlos, είναι επίσης μη-δυαδικό άτομο (non-binary στα αγγλικά), που χρησιμοποιεί, όμως, τις αρσενικές αντωνυμίες “he/him”. Στην πραγματικότητα, @ Fleites αυτοπροσδιορίζεται με τις αντωνυμίες “they/them”. Εν έτει 1972, που διαδραματίζεται η σειρά, ναι μεν υπήρχαν άτομα που ενσυνείδητα δεν κατέτασσαν τους εαυτούς τους στο περιοριστικό δίπολο “άνδρας-γυναίκα”, αλλά η χρήση των αντωνυμιών “they/them” ως ουδέτερων προσωπικών αντωνυμιών από αυτή τη μερίδα ανθρώπων, είναι κάτι που έτυχε ευρύτερης αναγνώρισης πολύ πιο πρόσφατα στις αγγλόφωνες χώρες.
Αν και αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συναντάμε χαρακτήρα με ρευστή ταυτότητα φύλου στο σύμπαν του Supernatural (αφού ουσιαστικά όλοι οι άγγελοι και οι δαίμονες που έχουμε δει κατά καιρούς είχαν μη-καθορισμένο φύλο), η συμμετοχή τ@ Fleites στο καστ σηματοδοτεί την πρώτη φορά που βλέπουμε ανοιχτά μη-δυαδικό ηθοποιό στο franchise.
[πηγή]
ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΠ-ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Ο τίτλος του επεισόδιου “Teach Your Children Well” αναφέρεται σε έναν στίχο του τραγουδιού Teach Your Children που κυκλοφόρησε το 1969 από το συγκρότημα Crosby, Stills, Nash & Young (CSNY), το οποίο απαρτιζόταν από τους θρυλικούς μουσικούς David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash και Neil Young:
Το “Τρίτο Μάτι” (γνωστό και με άλλες ονομασίες, μεταξύ των οποίων και “Παντεπόπτης Οφθαλμός”) είναι, σύμφωνα με το μυστικισμό, ένα αόρατο μάτι, που συχνά απεικονίζεται στη μέση του μετώπου, το οποίο χαρίζει αντίληψη πέραν της όρασης. Συμβολίζει την πνευματκή φώτιση, και θεωρείται η πύλη για μια ανώτερη συνειδησιακή κατάσταση.
Οι Ρώσικες κούκλες ματριόσκα (που στη Δύση είναι ευρύτερα γνωστές -λανθασμένα- ως “κούκλες μπαμπούσκα”) είναι ένα είδος παιχνιδιού που χρονολογείται από τα τέλη του 19ου αιώνα, και λέγεται ότι συμβολίζει τις διαφορετικές γενιές. Είναι μια σειρά από ξύλινες κουκλίτσες, κούφιες στο εσωτερικό, που ανοίγουν και ‘φωλιάζουν’ η μια μέσα στην άλλη. Παραδοσιακά απεικονίζουν Ρωσίδες χωρικές, αλλά σήμερα μπορεί να τις συναντήσουμε σε διάφορα σχέδια — ακόμα και με τους χαρακτήρες του Supernatural!
Ο John και η Mary χρησιμοποιούν τα ψευδώνυμα “Mick Fleetwood” και “Christine McVie”, τα οποία παραπέμπουν στα μέλη του συγκροτήματος Fleetwood Mac. Όλος ο διάλογός τους θυμίζει έναν παρόμοιο διάλογο που ειχαν τα αδέρφια στο Something Wicked. Στο Supernatural, ο Sam κι ο Dean χρησιμοποιούσαν πάντα ψευδώνυμα εμπνευσμένα από άνδρες ροκάδες, ενώ ο Castiel προτιμούσε για τα ψευδώνυμά του γυναίκες pop-stars.
Τα “Show me a Smile” και “Lay it All Down“, που αναφέρουν φλερτάροντας οι δυο νεαροί, είναι αμφότερα τραγούδια των Fleetwood Mac, από το δίσκο Future Games που κυκλοφόρησε το 1971.
Το Cabaret είναι μια ταινία-μιούζικαλ του 1972, με πρωταγωνιστές τους Liza Minnelli, Michael York και Joel Grey, υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του πολυβραβευμένου Bob Fosse. Η ταινία διαδραματίζεται στο Βερολίνο των αρχών της δεκαετίας του 1930, λίγο πριν από την πτώση της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και την άνοδο του ναζισμού, και πραγματεύεται τη σχέση μιας Αμερικανίδας τραγουδίστριας σε καμπαρέ, με έναν συνεσταλμένο Βρετανό συγγραφέα.
Το περιδέραιο του Clyde, όπως το ταυτοποιεί και η ίδια η Latika στο επεισόδιο, είναι ένα “τρισκέλιον” (= με τρια πόδια), ένα σύμβολο που αποτελείται από τρεις αλληλοσυνδεόμενες σπείρες, ή γενικά οτιδήποτε βρίσκεται σε τριπλή συμμετρική περιστροφή. Ως σύμβολο συναντάται σε πολλούς αρχαίους πολιτισμούς, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου γνωστού αστρονομικού ημερολογίου της δύσης στην Ιρλανδία στο δημοφιλές μεγαλιθικό μνημείο του Νιουγκραντζ γύρω στο 3200 π.Χ., σε Μυκυναϊκά αγγεία, σε νόμισμα στην Λυκία, σε στατήρες της Παμφυλίας (στην Άσπενδο, 370-333 π.Χ.) και στην Πισιδία. Σε κάποια ελληνικά πήλινα αγγεία εμφανίζεται ως οικόσημο σε ασπίδες πολεμιστών.
Αν και έχει πάρει διάφορα νοήματα ανά τους αιώνες, συχνά σχετίζεται με τον κύκλο της ζωής, την αλλαγή και την μεταμόρφωση.
Δεύτερη αναφορά του επεισοδίου στους Crosby, Stills, Nash και Young. Οι 4 καλλιτέχνες χώρισαν τα… τσανάκια τους το 1971, αλλά επανενώθηκαν το 1973. Ο Neil Young εδραίωσε μια ιδιαίτερα επιτυχημένη σόλο καριέρα το 1972 με το Harvest και τα δυο singles του, “Heart of Gold” και “Old Man”.
Και τα δυο συγκροτήματα που αναφέρονται στο επεισόδιο, οι Fleetwood Mac και οι Crosby, Stills, Nash & Young, είχαν συχνά εσωτερικές εντάσεις και χωρισμούς (τόσο προσωπικούς όσο και επαγγελματικούς), οι οποίοι παραλληλίζονται στις σχέσεις της Mary με τους φίλους της στο επεισόδιο.
Το “Audrey 3” είναι αναφορά στο τερατώδες σαρκοφάγο φυτό της ταινίας Little Shop of Horrors (1960).
Ο θρύλος της Tunda (στα ισπανικά: La Tunda), που ενέπνευσε το τέρας του επεισοδίου, προέρχεται από την Λατινική Αμερική, και ειδικότερα από την αφρο-κολομβιανή κοινότητα του Διαμερίσματος του Chocó. Πρόκεται για ένα πλάσμα που αλλάζει μορφές, αλλά συνήθως απεικονίζεται ως γυναίκα, η οποία ελκύει ανθρώπους στο δάσος, παίρνοντας τη μορφή κάποιου αγαπημένου του προσώπου, και τους κρατά εκεί, ταίζοντάς τους γαρίδες για να τους κρατά πειθήνιους. Η μεταμόρφωσή της είναι ημιτελής, όμως, αφού το πόδι της παραμένει ξύλινο, κι έχει την όψη μιας ξύλινης κουτάλας. Σε κάποιες εκδοχές του μύθου απομυζά το αίμα των θυμάτων της ή τα καταβροχθίζει σαν άγριο ζώο.