Το Supernatural είναι μια σειρά με πολλές meta-αναφορές στην ποπ-κουλτούρα. Σε κάθε επεισόδιο υπάρχουν ατάκες ή καταστάσεις που παραπέμπουν σε ταινίες, άλλες τηλεοπτικές σειρές, σε διάσημους καλλιτέχνες, ακόμα και σε ιστορικά γεγονότα ή πρόσωπα, και στη λαογραφία του πλανήτη όλου. Πάμε να δούμε τις αναφορές του 299ου επεισοδίου, το οποίο υπογράφουν οι Brad Buckner & Eugenie Ross-Leming στο σενάριο και o Thomas J. Wright στη σκηνοθεσία.
Τίτλος επεισοδίου:
Prophet and Loss. Ο τίτλος του επεισοδίου στα ελληνικά αποδίδεται ως “Προφήτης κι Απώλεια” και αποτελεί λογοπαίγνιο με τον οικονομικό όρο “profit and loss” (κέρδος και ζημία). Η επιλογή αυτού του τίτλου είναι αρκετά αυτονόητη, αφού το επεισόδιο έχει δυο ξεκάθαρους κεντρικούς άξονες. Ο πρώτος θεματικός άξονας είναι η γενιά των προφητών που ‘δυσλειτουργεί’ εξαιτίας της ιδιάζουσας κατάστασης στην οποία βρίσκεται ο Donatello. Ο δεύτερος άξονας είναι η επερχόμενη θυσία του Dean και πώς αντιμετωπίζουν αυτήν την “απώλεια” ο Sam, ο Castiel, αλλά και ο ίδιος ο Dean.
Άλλες αναφορές:
Η εναρκτήρια σκηνή με τον Dean να βρίσκεται (στο όνειρό του) παγιδευμένος μέσα στο Κουτί του Μάλακ, θυμίζει ένα πολύ συχνό αφηγηματικό κλισέ όπου ένας χαρακτήρας βρίσκεται θαμμένος στη γη ή σφραγισμένος ερμητικά σε κάποιο κουτί (συνήθως στον πάτο της θάλασσας). Εδώ το Supernatural συνδυάζει τουλάχιστον τρία διαφορετικά αφηγηματικά κλισέ: ο ήρωας βρίσκεται θαμμένος/σφραγισμένος από δική του πρωτοβουλία, θυσιάζεται για το κοινό καλό σφραγίζοντας ταυτόχρονα τον κακό.
Oι τρόποι με τους οποίους σκοτώνει ο Tony Alvarez τα θύματά φαίνονται εμπνευσμένοι από τις ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης. Το πρώτο του θύμα το σκοτώνει πνίγοντάς το μέσα σε αλατισμένο νερό (που έχει βαφεί με αίμα), κάτι που αντικατοπτρίζει τον πνιγμό του αιγυπτιακού στρατού στα νερά της Ερυθράς Θάλασσας όταν κυνηγούσαν τους Ισραηλίτες. Το δεύτερο θύμα του το σκοτώνει γιατί είναι πρωτότοκος γιος, κάτι που αντικατοπτρίζει την τελευταία Πληγή του Φαραώ. Το τρίτο παρολίγον θύμα του είχε σκοπό να το κάψει, θυμίζοντάς μας ακόμα μια από τις Πληγές του Φαραώ. Μάλιστα, όταν οι Winchesters ψάχνουν στο σπίτι του Tony για στοιχεία που θα τους οδηγήσουν στο δολοφόνο προφήτη, ο Sam βρίσκει το παρακάτω απόσπασμα:
“And there went out fire from the Lord and devoured them.”
Πρόκειται για τον στίχο 10:2 από το Λευιτικόν: “[…] καὶ ἐξῆλθε πῦρ παρὰ Κυρίου καὶ κατέφαγεν αὐτούς, καὶ ἀπέθανον ἔναντι Κυρίου.”
Castiel: Yeah, there should, but Donatello is between life and death. I mean, you know, perhaps the next prophet was activated before his time?
Dean: And went all Hannibal?
O Dean, άριστος γνώστης της ποπ-κουλτούρας ως γνωστόν, αναφέρεται στον Hannibal Lecter, τον πιο διάσημο ψυχοπαθή δολοφόνο, κεντρικό χαρακτήρα των μυθιστορημάτων του Thomas Harris. Ο Hannibal έχει γνωρίσει πολλές ενσαρκώσεις, τόσο στη μεγάλη όσο και τη μικρή οθόνη, αλλά μέχρι σήμερα η πιο εμβληματική παρουσία του παραμένει αυτή που έκανε στη βραβευμένη ταινία τρόμου Silence of the Lambs, όπου τον ερμήνευσε μοναδικά ο Anthony Hopkins.
Δείτε επίσης: Fun facts & Trivia Τραγούδια
Εμένα πάντως εκεί με τις προσφωνήσεις, μου θύμισε έντονα την σκηνή εδώ
https://www.youtube.com/watch?v=Dhkwh8u30mo